Luomun menestystarina jatkuu Seilorissa
Luomun menestystarina jatkuu Seilorissa

Luomutuotteet kasvattavat suosiotaan kovaa vauhtia. Kauppojen luomutuotevalikoima on viime vuosina lisääntynyt merkittävästi. K-supermarket Seilori Espoossa on edistänyt monilla keinoilla luomumyyntiään.

Lampaat

Luomu eli luonnonmukainen tuotanto tarkoittaa sitä, että ruoka tuotetaan luonnon­mukaisin menetelmin ilman keinotekoisia lannoitteita ja torjunta-aineita. Luomu on myös GMO-vapaata. Vahvinta luomutuotanto on edelleen viljojen viljelyssä. Myös luomulihan kysyntä on edelleen nousussa.

Luomueläimet voivat elää lajilleen tyypillisellä tavalla, ja ne ruokitaan luomurehulla. Luomukotieläintuotanto on tarkasti valvottua. Luomuruoan maku syntyy luonnonmukaisuudesta, jota noudatetaan sekä raaka-ainetuotannossa että elintarvikevalmistuksessa.

Luomuruoka on ruokaa puhtaimmillaan: luomutuotteisiin ei lisätä turhia lisäaineita. Koko luomutarvikeketju toimii tuottaakseen turvallista ja herkullista ruokaa sekä puhtaan ja turvatun tulevaisuuden jälkipolvillemme. Luomutuotanto ylläpitää luonnon monimuotoisuutta, se auttaa säilyttämään vesistöt, ilman ja maaperän puhtaana.

Seilorissa ollaan kiinnostuneita luomusta

”Luomutuotannon valvonta on järjestelmällistä, ja ulottuu aina maatilalta kauppaan asti”, kertoo Seilorin kauppias, talousneuvos Heimo Välinen. ”Valvonnan tavoitteena on taata, että kuluttaja saa aina aidon luomutuotteen. Tutkimuksemme mukaan kuluttajat aikovat tulevaisuudessa lisätä entisestään luomuruoan käyttöä. Asiakkaistamme noin 70 % on kokeillut luomutuotteita ja he toivovat, että lisäämme luomutuotteita myymälämme valikoimiin. Geenitekniikalla tuotetut elintarvikkeet ovat saaneet palstatilaa lehdissä. Tästä johtuen tiedonkulku luomutuotteita kohtaan on myös herännyt”.

Seilorin luomulatikot

Seilorin laajalti kiitosta saanut herkkutiski on visuaalisesti vaikuttava. Suomen parhaalla lihaosastolla työskentelevä tuoreosaston päällikkö Jukka Kärkkäinen esittelee ylpeänä luomulihavalikoimaa. ”Monet asiakkaat tulevat pitkienkin matkojen päästä meille luomulihaostoksille. Jouluna myymme luomu- ja viljakinkkuja valtavia määriä.

”Seilorin luomumyynti on kahden Vuoden luomukauppa -voiton myötä kasvanut entisestään”,  Välinen tähdentää. ”Luomumyyntimme on vuositasolla tätä nykyä reilun miljoonan euron luokkaa, eli liki pitäen kahvin, lastenruoan, eläintenruoan ja vaippojen myynnin luokkaa. Kysymys on siis meille todella tärkeästä tuoteryhmästä. Erilaisia tuotteita meillä on myynnissä vuodenajoista riippuen noin 600–700 kpl. Luomutuotteet voi tunnistaa useista eri merkeistä. Tunnetuimpia ovat maa- ja metsätalousministeriön aurinkomerkki sekä Luomuliiton myöntämä ja valvoma leppäkerttumerkki”.

Selkeät hintamerkinnät, laaja valikoima, ja huippulaatu ovat perusasioita, jotka luomukaupassa pitää olla joka päivä kunnossa – aamusta iltaan. Samoin reseptitarjontaa täytyy olla eri puolella myymälää, eli juuri siellä missä luomutuotteita myydään. ”Erilaisia luomulihatuotteita täytyy muistaa maistattaa asiakkailla jatkuvasti”, Kärkkäinen tietää. ”Makuhan ratkaisee aina, ja se helpottaa myös valinnan tekemistä. Luomuna Seilorista löytyy lähes kaikkea, joten ruokaostoksensa voi tehdä meillä ihan kokonaan luomuna, jos niin vain haluaa. Meillä on luomuna maitoa, jogurttia, voita ja erilaisia juustoja. On viljatuotteita joka lähtöön; jauhoja, ryynejä, ja hiutaleita, pastaa mysliä ja jopa luomuolutta”.

Koulutus on avainasemassa

”Henkilökunnan koulutusta ei voi väheksyä menestyvää luomukauppaa pyöritettäessä. Henkilökunnan täytyy opiskella huolellisesti luomun perusasiat ja jatkuvasti päivittää tietojaan luomutuotteista”, Heimo Välinen korostaa.

”Seilorin viikkopalaverissa mietitään ja ideoidaan mm. uusien luomutuotteiden ottamista valikoimiin. Olemme mukana luomun tiimoilla monella tavalla. Jaoimme kaupassa lippuja Ekokuluttaja-tapahtumiin, jossa K-supermarketin luomupöytä notkui vihanneksista ja hedelmistä. Olemme mukana Kauppakeskus Lippulaivan ympäristötapahtumissa. Yhteistyötä tehdään mm. Pidä Saaristo siistinä ry:n kanssa, samoin paikallisten koulujen ja lastentarhojen kanssa. Luomukaupan jättimenestyksen myötä olemme myös jatkuvasti päivittäneet omaa tietämystämme”, Välinen toteaa lopuksi. •

"
Seilorin viikkopalaverissa mietitään ja ideoidaan mm. uusien luomutuotteiden ottamista valikoimiin.

Julkaistu Seilori Magazinessa 1/2012


Lue myös nämä artikkelit:
Seilorilla on Juustoreura ry:n suositus - Seilori Magazine 1/2012

Virvon varvon tuoreeks terveeks - Aromikasta lammasta pääsiäispöytään
Vapaaehtoiset jakavat ruokaa Espoonlahdessa - Seilori Magazine 1/2011
Asiakkaat tyytyväisiä sähköiseen hinnannäyttöön - K-ruokakauppa 1/2013

Wilhelmina Sailing - Vie itsesi ja ystäväsi charter-purjehdukselle - DeLuxe-lehti 5 vuotta 2013