Espoossa sijaitseva K-supermarket Seilori
on käyttänyt sähköisiä hintanäyttöjä
keväästä 2012 saakka. Asiakkaat ovat ottaneet uudistuksen hyvin
vastaan. Seilorin diplomikauppias talousneuvos
Heimo Välinen on tyytyväinen
uudistukseen, sillä näytöt ovat tehostaneet toimintaa, parantaneet
asiakaspalvelua ja lisänneet asiakastyytyväisyyttä.
Teksti ja kuvat KATJA OLLILA
LÄS SVENSK RESUMÉ HÄR
LUE LEHDEN PÄÄKIRJOITUS TÄSTÄ |

• Hedelmä- ja vihannesosastolla on käytössä ns.
graafinen näyttö, jossa on enemmän tietoja
kuin muissa näytöissä. Näytössä kerrotaan
esimerkiksi vaakanumero ja alkuperämaa.
|
Kauppias Heimo Välinen näkee hintanäytöt
työnteon helpottajina ja toiminnan tehostajina.
Aika, joka vapautuu paperisten hintalappujen
työstämisestä, käytetään asiakkaan palvelemiseen.
Henkilökunta on kaupassa paremmin
asiakkaan saatavilla ja voi esimerkiksi paremmin
opastaa asiakkaita löytämään tuotteita.
– Olemme teettäneet kahteenkin kertaan tutkimuksen, jossa olemme kysyneet asiakkailta, mitä mieltä he ovat uudistuksesta. Palaute on ollut rohkaisevaa. Asiakkaat ovat kiitelleet sitä, että Seilorissa hinnat ovat selkeästi esillä ja ne ovat aina oikeat, Välinen kertoo.
Hintavirheitä ei ole uudistuksen jälkeen ollut.
– Seilorissa on valtava tuotevalikoima. Yli
20 000 tuotteen hintojen hallinta ilman sähköisiä hintanäyttöjä olisi vaikeaa, Välinen jatkaa.
K-supermarket Seilorissa asioiva Jukka Laaksonen tutkii sähköisestä hintanäytöstä kanasuikaleiden hintaa.
– Näistä näkee hyvin kilohinnan. Kaikki tarpeellinen tieto on tässä, ja voin luottaa siihen, että hinta on varmasti oikea, hän luettelee näyttöjen etuja.
Näyttöjä eri tarpeisiin
K-supermarket Seilorissa on käytössä muutamia erikokoisia näyttöjä eri tarkoituksiin. Hedelmä- ja vihannesosastolla sekä juomahyllyissä on käytössä suuremmat näytöt kuin muualla.
Näyttöihin saa useita erilaisia tietoja sähköisesti. Esimerkiksi hedelmä- ja vihannesosaston näytöissä kerrotaan tuotteen alkuperätietoja. Myös näyttöjen reunat on hyödynnetty. Pirkka-tuotteet erottuvat hyllyistä selkeästi, koska niiden hintanäytöissä on punaiset reunat. Luomu-, reilun kaupan ja gluteenittomat tuotteet on eroteltu selkeästi erillisillä tunnisteilla. |

• Asiakas Jukka Laaksonen tutkii kanasuikaleiden hintanäyttöä. |
Työntekijöille
mieluinen muutos
– Kukaan työntekijöistä ei varmasti palaisi vanhoihin paperisiin hintalappuihin, naurahtaa teollisten tuotteiden osastonhoitaja Sari Hietarinne.
– Nyt hinnat ovat varmasti oikein ja tiedämme esimerkiksi paremmin, kun jokin tuote on tarjouksessa, koska tieto lukee näytöissä, hän kertoo.
Hietarinne oli itse aktiivisesti mukana, kun vanhoista hintalapuista luovuttiin ja siirryttiin sähköisiin näyttöihin.
|

Kukaan
työntekijöistä ei
varmasti palaisi
vanhoihin paperisiin
hintalappuihin.

|
– Siirtymäaika, jolloin paperiset hintalaput
vaihdettiin uusiin näyttöihin, kesti hieman yli
viikon, Hietarinne muistelee.
Ennen näyttöjen käyttöönottoa kaupassa
piti tehdä esivalmisteluja. Hintanäytöt hyödyntävät
radiotaajuustekniikkaa,
joten kaupan kattoon asennettiin
johtoja ja antenneja.
Lisäksi osa hyllylistoista
vaihdettiin hintanäytöille
sopiviksi.
Ruokakeskon tietohallinto
oli muutoksessa tiiviisti
mukana.

• Sari Hietarinne kertoo, että K-supermarket Seilorin alimpien hyllyjen reunalistat uusittiin, jotta hintanäytöt pysyvät paremmin paikallaan. |
Hintanäytöt toimivat radiotaajuustekniikalla
• Jokainen hintanäyttö on kytketty yksittäisen tuotteen EAN-koodiin.
• Hintanäyttö kytketään EAN-koodiin erillisellä käsipäätteellä.
• Lähetin lähettää hintatiedot kassajärjestelmästä näyttöihin.
• Näytöt toimivat paristoilla.
• Näyttöjä on saatavilla eri kokoisia eri tarkoituksiin.
• Näyttöihin saa erilaisia tietoja ja esimerkiksi Pirkka-tuotteet on merkitty erivärisillä hintanäytöillä.
• Hintanäytöt on toimittanut Wincor Nixdorf. |
|
– Seilorissa saamastamme
kokemuksesta on tulevaisuudessa paljon
hyötyä. Kartoitamme kevään aikana olisiko
muissakin K-supermarketeissa kiinnostusta
ottaa käyttöön sähköiset hintanäytöt, kertoo
tietohallintopäällikkö Outi Mäkinen.
Alv-muutos helppo toteuttaa
Kauppias Välinen pitää huolen siitä, että
K-supermarket Seilori on kehityksen eturintamassa.
– Olin jo useita vuosia sitten halukas kokeilemaan
sähköisiä hintanäyttöjä, mutta saatavilla
ei ollut vielä sopivaa tekniikkaa, hän kertoo.
Kun sopiva tekniikka tuli saataville, Seilori pääsi
ensimmäisenä K-supermarketina kokeilemaan
hintanäyttöjä.
Ruoan arvonlisävero
nousi vuodenvaihteessa.
Perinteisillä hintalapuilla K-supermarket
Seilorin yli 20
000 tuotteen hinnan vaihtamisesta
olisi aiheutunut kaupalle
huomattava lasku. Nyt
uudet hinnat päivittyvät automaattisesti
hyllynreunaan.
Näyttöjen tuomat hyödyt ovat vakuuttavat.
– Uskon, että hintanäytöt otetaan Suomessa
käyttöön laajemminkin, Välinen arvelee.
– Muualla Euroopassa sähköiset hintanäytöt
ovat jo yleistyneet päivittäistavarakaupan
käyttöön. •

• Pirkka-tuotteet erottuvat hyllyistä selkeästi hintanäyttöjen punaisten reunojen ansiosta.
Julkaistu K-ruokakauppa 1/2013
Lue myös nämä artikkelit:
Seilorilla on Juustoreura ry:n suositus - Seilori Magazine 1/2012
Luomun menestystarina jatkuu Seilorissa - Seilori Magazine 1/2012
Virvon varvon tuoreeks terveeks - Aromikasta lammasta pääsiäispöytään
Vapaaehtoiset jakavat ruokaa Espoonlahdessa - Seilori Magazine 1/2011
Wilhelmina Sailing - Vie itsesi ja ystäväsi charter-purjehdukselle - DeLuxe-lehti 5 vuotta 2013
|